پرونده ویژه؛ بهترین فیلم‌ های کره‌ جنوبی که باید ببینید (۲)

کره‌ جنوبی در واقع یکی از پرکارترین صنایع فیلمسازی جهان را در اختیار دارد و اگر می‌ خواهید بدانید این کشور به جز انگل، چه فیلم‌ های دیگری دارد، فهرست بلندبالایی پیش‌ روی شماست.

در ۹ فوریه ۲۰۲۰، جشنواره‌ی اسکار با اعطای جایزه‌ی بهترین فیلم، یعنی بزرگ‌ترین و مهم‌ترین جایزه‌ی این جشنواره، به فیلم «انگل» تاریخ‌ساز شد و برای اولین‌بار یک فیلم غیر انگلیسی زبان توانست بزرگترین افتخار این جشنواره را از آنِ خود کند. «انگل» ساخته‌ی کارگردان کره‌ جنوبی «بونگ جون هو»، توانست بر رقبایی مانند «۱۹۱۷»، «جوکر» و «مرد ایرلندی» چیره شود و با به چنگ آوردن جایزه‌ی بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه، ثابت کند که سینمای بین‌الملل می‌تواند بخش مهمی از صنعت فیلمسازی را به خود اختصاص دهد.

قطعاً نباید از سینمای بین‌المللی غفلت کرد. از فرانسه گرفته تا مکزیک، کشورهای سرتاسر دنیا دائماً فیلم‌های فوق‌العاده‌ای ارائه می‌دهند که هر سینمارویی، فارغ از محدودیت‌های زبانی، می‌تواند از آنها لذت ببرد. کره‌ جنوبی در واقع یکی از پرکارترین صنایع فیلمسازی جهان را در اختیار دارد و اگر می‌خواهید بدانید این کشور به جز «انگل»، چه فیلم‌های دیگری دارد، فهرست بلندبالایی پیش‌روی شماست.

میزبان، ۲۰۰۶

قبل از «برف‌شکن» و «انگل»، بهترین فیلم بونگ جون هو در عرصه‌ی بین‌المللی، «میزبان» بود. فیلم فراطبیعی هیجان‌انگیز محصول سال ۲۰۰۶ که تماشاچیان را میخکوب می‌کرد. بونگ با الهام از یک خبر محلی درباره‌ی کشف یک ماهی بدریخت در یکی از رودخانه‌های کره، داستانی درباره‌ی یک مرد کودن اما خوش قلب به نام «پارک گانگ دو» (با بازی بازیگر همیشگی فیلم‌های بونگ، سونگ کانگ هو) نوشت که گاری غذافروشی کوچکی در کنار رودخانه‌ی هان دارد و در یک روز معمولی، یک حادثه‌ی وحشتناک و فراطبیعی را تجربه می‌کند. یک روز یک هیولای بزرگ از رودخانه سر بر می‌آورد و با اینکه «گانگ دو» سعی می‌کند دخترش «هیون سو» (گو آه سونگ) را از چنگال هیولا بیرون بکشد، اما دختر اشتباهی را نجات داده و دختر خودش اسیر هیولا می‌شود. او در کنار سایر اعضای خانواده باید دخترش را نجات دهد و از ماهیت واقعی هیولا سر در بیاورد.

فیل میزبان

فیلم که بدترین اتفاق ممکن که ناشی از دستکاری حکومت در منابع طبیعی است را به تصویر می‌کشد، به دلیل ترکیب تخصصی بونگ از کمدی سیاه و وحشت، با استقبال گسترده مواجه شد. مشخصاً، این کارگردان می‌توانست فیلم را بهتر از اینها بسازد اما «میزبان» قطعاً پیش قراول فیلم‌های عالیِ بعدی بود.

قطار بوسان، ۲۰۱۶

مدت‌هاست که فیلم‌های زامبی در دنیا به محبوبیت رسیده‌اند و کره جنوبی هم از این قاعده مستثنی نیست، موفقیت فیلم «قطار بوسان» محصول سال ۲۰۱۶ نشان‌دهنده‌ی همین محبوبیت است. این فیلم به کارگردانی «یون سانگ هو» تقریباً به کلی در یک قطار رخ می‌دهد و در فیلم، یک سفر ریلی معمولی با خبر آخرالزمان وحشتناک زامبی‌ها که کل بشریت را تهدید می‌کند، با وقفه مواجه می‌شود. قطار هم بر اثر حضور یک مسافر خشن و سرکش، به ویروس آلوده شده و ناگهان همه‌ی مسافران قطار که در انتظار شنیدن خبری از عزیزانشان در دنیای بیرون هستند، در خطر قرار می‌گیرند.

فیلم قطار پوسان

قطار در نهایت در یک ایستگاه توقف نموده و مسافران باید راه دیگری برای رسیده به بوسان پیدا کنند. مشخصاً، این فیلم هیجان‌انگیز تخیل و توجه سینما دوستان کره‌ای را جلب کرد؛ و پس از اکران، به اولین فیلم کره‌ای سال ۲۰۱۶ با ۱۰ میلیون تماشاچی تبدیل گردید. فیلم با داستان ساده و شخصیت‌های پیچیده و قابل درکی که دارد، تحسین منتقدان در سرتاسر جهان را برانگیخت و یک پیروزی دیگر برای سینمای کره جنوبی به ارمغان آورد.

خاطرات قتل، ۲۰۰۳

مدت‌ها قبل از «انگل»، اولین فیلم موفقیت‌آمیز بونگ جون هو، «خاطرات قتل» محصول سال ۲۰۰۳ بود. فیلمی جنایی به سبک فیلم «هفت» که بر مبنای یک سری قتل‌های زنجیره‌ای واقعی در کره جنوبی که در اواخر دهه‌ی ۱۹۸۰ و اوایل دهه‌ی  ۱۹۹۰ رخ دادند، ساخته شده است. بونگ داستان را از زاویه‌ی دید دو کارآگاه – پارک (سونگ کانگ هو) و سو (کیم سانگ کیونگ) – تعریف می‌کند که باید مجرم قتل‌ها و جرایم جنسی بی‌رحمانه‌ای را پیدا کنند.

فیلم خاطرات قتل

پارک و سو که روش‌های کاری بسیار متفاوتی دارند، باید با یکدیگر همکاری کنند اما متأسفانه در مسیر کار دشوارشان با فراز و فرودهای بی‌شماری رو به رو می‌شوند و در نهایت به سرنخ‌های اندکی می‌رسند. بونگ با دومین فیلمش توانست توجه کارگردانانی مانند «کوئنتین تارانتینو» را جلب کند – حقیقیتی که بونگ در سخنرانی احساساتی‌اش در هنگام دریافت جایزه‌ی اسکار ۲۰۲۰ برای بهترین کارگردانی، به آن اذعان کرد – و تحسین جهانیان و علاقه‌ی مردم کره جنوبی را برانگیزد و او را در جایگاه فیلمسازی حرفه‌ای قرار دهد.

عصر سایه‌ها، ۲۰۱۶

در سال ۲۰۱۶، کارگردان «کیم جی وون» با «عصر سایه‌ها»، فیلمی هیجان‌انگیز درباره‌ی مقاومت در برابر حکومت و خیانت، تماشاچیان بین‌المللی را غافلگیر کرد. داستان درباره‌ی یک کاپیتان قدرتمند در پلیس کره به نام «لی جونگ چول» (سونگ کانگ هو) است که به لو دادن اعضای مقاومت به حکومت ژاپن متهم است (حکومت ژاپن در اوایل قرن بیستم کنترل کره جنوبی را در دست داشت)؛ با جلو رفتن فیلم، او ناگهان با مرگ یکی از هم کلاسی‌هایش مواجه می‌شود که رهبری بخشی از مقاومت را برعهده داشت.

فیلم عصر سایه ها

با اینکه او قبلاً اعضای مقاومت را لو داده است اما مقاومت بار دیگر سعی می‌کند با استفاده از این فرصت، جونگ چول را جذب کند و این به بده‌ بستانی بین جونگ چول و دوستان سابقش می‌انجامد. «عصر سایه‌ها» که اولین فیلم کره جنوبی به تهیه‌کنندگی کمپانی «برادران وارنر» است، به موفقیت قابل توجهی دست یافت و در گیشه‌ی کره جنوبی فروش خیلی خوبی کرد و تحسین منتقدان و تماشاگران سرتاسر جهان را برانگیخت. مشخصاً، سرمایه‌گذاری این کمپانی روی این فیلم سود خوبی داشت و درها را به روی توزیع درام های دیگر کره‌ای در سرتاسر جهان گشود.

شب، در ساحل، تنها، ۲۰۱۷

گاهی ساده‌ترین داستان‌ها، تأثیرگذارترین داستان‌ها هستند. این موضوع در مورد فیلم کره‌ای «شب، در ساحل، تنها»  محصول ۲۰۱۷ صدق می‌کند. این فیلم به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی فیلمساز پر کار «هونگ سانگ سو» – که بیش از ۲۵ فیلم در کره‌ جنوبی ساخته است – داستان جذابی درباره‌ی زنی است که شب در ساحل تنهاست.

فیلم شب در ساحل تنها

«یونگ هی» (کیم مین هی)، یک بازیگر جوان زیباست که یک روز عصر به تنهایی به ساحل می‌رود تا درباره‌ی رابطه‌ی پیچیده‌اش با یک مرد متأهل فکر کند. وقتی از خود می‌پرسد آیا آنقدر که او دلش برای آن مرد تنگ می‌شود، آن مرد هم برای او دلتنگی می‌کند یا نه، کارگردان احساساتی از جنس عشق، فقدان و خیانت را به تصویر می‌کشد. منتقدان «شب، در ساحل، تنها» را تحسین کرده و آن را نقطه‌ی عطفی در سبک فیلمسازی هونگ دانستند که همچنان «احساسات منحصر‌به‌فرد» او را حفظ کرده و یکی از شخصی‌ترین و جذاب‌ترین فیلم‌های این کارگردان را به وجود آورده است.

دختر پرروی من، ۲۰۰۱

یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های کمدی کره جنوبی، «دختر پرروی من» محصول سال ۲۰۰۱ است که بر مبنای مجموعه مطالب وبلاگ یک دوست پسر ناراضی درباره‌ی دوست دختر زیبا اما دردسرسازش، ساخته شده است. «جون جی هیون» نقش «دختری» را بازی می‌کند که یک روز که بر اثر مستی چیزی نمانده زیر قطار بیفتد، توسط «گیون وو» (چا ته هیون) نجات داده شده و این سرآغاز آشنایی آنهاست.

فیلم دختر پرروی من

کم‌کم معلوم می‌شود که دختر گذشته‌ی عاطفیِ پیچیده و نسبتاً غمباری دارد و در تمام طول فیلم، دائماً گیون وو را نگران و مضطرب نگه می‌دارد. این دو با وجود همه‌ی موانع ریز و درشتی که بر سر راهشان قرار دارد – و از آنجایی که این یک فیلم کمدی عاشقانه است، این موانع اغلب بسیار جالب هستند – در نهایت راهی برای موفقیت رابطه‌اشان پیدا می‌کنند. «دختر پرروی من» همچنان یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های این کشور است و تحسین منتقدان را برانگیخته و پیش‌گام محبوبیت موج جدیدی از فیلم‌های کره‌ای در دنیاست. اگر این نام برایتان آشناست، شاید دلیلش این باشد که ایالات متحده در سال ۲۰۰۸ این فیلم را با «الیشا کاتبرت» و «جس برادفورد» بازسازی کرد – اما قطعاً بهتر است اول فیلم اصلی را تماشا کنید.

۰
برچسب ها
نمایش بیشتر

همچنین بخوانید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن